2008-11-01

Emma och Arve

Här är lite bilder från Arves och Emmas första mötande i går. Arve hade fått varning att lill-vovven har vassa tänder och vill gärna bita. Pojken tog varningen så allvarligt att vågade nästan inte komma in. Han ville sitta i pappas famn och titta på vovven med avstånd.
Arve tuli katsomaan Emmaa eilen ekan kerran, tässä kuvia tapaamisesta, Arvea oli varoitettu pennun terävistä hampaista ja poika ei meinannut tulla edes sisälle ensin. Milla ja Maija vaativat huomiota ja lykkäsivät itsensä pennun ja pojan väliin.


Emma undrar att vad är det för liten människa som kom och varför är han rädd? jag är ju snäll, ville bara smaka och nosa lite.
Morfar får visa till Arve att vovven är snäll.

Neej, jag vill inte klappa Emma ... än, tyckte Arve. Men Milla kom och ville bli sedd och klappad och tröstad av Joar och Arve. Arve kommer ju väldigt bra överens med Milla och Maja.



Arve tittar förstjust hur vovven hälsar på pappa Joar. Mormor tror att Arve tänker: "Kanske jag vågar ... snart"

Sen kom Maja och Milla ut, Emma fick bråttom att försöka hinna efter dom.

"Vad, finns det fiskar där, vad sa du Maija, tycker du att jag ska hoppa dit .... NEEEJ ...eller ... kanske ... men det var ju inte vatten, det var kallt och halt".


Ska jag kasta käppen i dammen, funderar Arve och märkte inte först att Emma hade kommit så nära honom. Emma trodde att Arve ska leka med henne. Jag tror att dom blir kompisar snart.

Arve (3, 5 år), vårt barnbarn, tyckte att hundvalpen ska heta Luddis eftersom den är så "luddad", namnet Emma var Almas (5 år), äldsta barnbarbets förslag, hennes lillebror Emil (3 år) tyckte att Morot eller Äpple skulle passa bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder!!
Arve och Emma blir nog bra kompisar bara hon har tappat sina vassa valptänder.
Hälsningar
Marie, mamma Shanie och Emmas fyra systrar.